logo
html / flash
Waldorf Brno / 9W / 9. ročník
  • 1W
  • 2W
  • 3W
  • 4W
  • 5W
  • 6W
  • 7W
  • 8W
  • 9W
    • Ze života 9. třídy
    • 9. ročník
    • Archiv - 8. třída
    • Archiv - 7. třída
    • Archiv 6. třída
  • ABSOLVENTI

Vyhledávání

9. ročník

     V úplných waldorfských školách patří devátá třída k střednímu stupni, v našich podmínkách je završujícím ročníkem základní školy. Tomu také odpovídají učební osnovy – především opakování, procvičování, doplňování a prohlubování probraného učiva – intenzivní příprava na přechod na střední školu.

     V období dospívání se probouzí v člověku schopnost abstraktního myšlení, je proto nanejvýš důležité, aby síla myšlení byla neustále živena bohatě vyvinutým životem volním a citovým. Probouzejí se i důležité duševní vlohy – schopnost samostatně rozvíjet individuální zájmy, osobní vkus a snaha po samostatném úsudku v otázkách poznání. Zároveň se projevuje i neustálá pohotovost k napodobování (vliv vrstevníků, společnosti, sdělovacích prostředků a médií), která může v některých případech i ztěžovat rozvíjení a uchování si probouzejících se schopností.

     V devátém školním roce stoupá u mladého člověka potřeba být samostatný, hledá a obhajuje si svůj vlastní životní styl, svou individuální cestu životem. Učitel ustupuje (obrazně řečeno) stále více stranou a do popředí odpovídající měrou vystupuje předmět. Žáci se učí pozorovat své vlastní myšlení, naučí se prožít, kdy myslí správně a kdy špatně. Každý musí nalézt pravdu sám.

     V přírodovědných oborech (biologie, chemie, fyzika, geologie, matematika, ale i zeměpis apod.) se klade důraz na procvičování schopnosti pozorovat a myslet. V hodinách se rozpráví, diskutuje, jsou-li činěny závěry, musejí být plně prokazatelné. Cílem je „fenomenologicky“ usměrněné vyučování, které raději charakterizuje než definuje a které žákům umožňuje, alespoň do určitého rozsahu, pochopit a posoudit základy vědeckých oborů (dnes reprezentativních myšlenkových modelů).

     V kulturně vědeckých předmětech (dějepis, zeměpis, literatura, dějiny umění atd.) se pomáhá žákům přemáhat osobní sympatie a antipatie a pokouší se jim poskytnout porozumění pro lidský osud, založené na poznání, o němž dříve nevěděli nebo si z něho nic nedělali. Usiluje se o objektivní postoj i ve sféře emocí.

     Učení v deváté třídě vyžaduje ve zvýšené míře samostatnou práci na školních sešitech, domácích úkolech a referátech (příprava na styl výuky na středních školách). Žáci vypracovávají závěrečné absolventské práce podle volného individuálního výběru. Někteří si vyberou úkol umělecký nebo rukodělný, jiní zkoumají vědecké formulování otázek, vybudují přírodovědecký řetěz pokusů apod.

Waldorfská základní škola a mateřská škola Brno, Plovdivská 8, příspěvková organizace, e-mail: wskola@waldorf-brno.cz, Tel.: 511 118 311
Mapa webu | Graphic design: David Baránek & Zdena Hochmanová | Actimmy a.s. - powered by PAGE Pack
Veškerý obsah těchto stránek (v rámci domény http://www.waldorf-brno.cz) včetně použitého logotypu spadá pod autorské právo majitele stránek (Waldorfská základní škola a mateřská škola Brno). Kód stránek a systému, obsluhující stránky, spadá pod autorské právo společnosti Actimmy, a.s.

Všechny obrazové materiály (výtvarná díla, fotografie) použité v rámci stránek spadají pod autorské právo autora. Pakliže není uvedeno jméno autora, spadá pod autorské právo majitele stránek. Reprodukce těchto materiálů bez získání výslovného souhlasu držitele autorského práva je zakázána.

Není povoleno citovat pasáže či publikovat větší objem textu obsaženého na těchto stránkách bez předchozího písemného souhlasu vlastníka stránek.

Specifická grafická podoba stránek, která zahrnuje umístění grafiky, kombinace barev, velikostí a stylů písma spadá pod autorské právo a její neoprávněné přivlastňování je nezákonné.