Začátky při tvorbě přírodní zahrady Waldorfské mateřské školy
aneb dětské hřiště trochu jinak.
Po úspěchu s návrhem a tvorbou školní zahrady jsem byla požádána, zda-li bych nechtěla vést projekt zútulnění a vytvoření zahrady pro děti Waldorfské mateřské školy. Mám děti ve waldorfské škole a k zahradám mám blízko, tak jsem se toho úkolu chopila. Vzala jsem to jako výzvu a začala plánovat s kolegiem učitelů a rodiči, co vše by na zahradě chtěli pro děti mít. Je potřeba říci, že na ploše zahrady byly zbytky rozbořených starých stolů, vzrostlé stromy (borovice, javory a lípa) a keře (ptačí zob) a to je všechno. Volná rovná plocha.
Listopad 2010. První akci, kterou jsem zorganizovala byla exkurze do zahrad mateřských škol v Kremsu v Rakousku. Zúčastnilo se několik učitelek i maminka, která pomohla s překladem. Všechny zúčastněné prostředí, ve kterém si dětí mohou hrát, velice nadchlo a inspirovalo k prvním nápadům na naší zahradě.
Jelikož exkurze byla určena jen pro malý počet pedagogů, naplánovala jsem malou přednášku s promítáním ve školce pro rodiče. Ta se konala na konci listopadu 2010. Na přednášce jsem vysvětlila, co je dětské hřiště jako přírodní zahrada, jak lze ztvárnit prostředí pro předškolní děti tak, aby jim pomohlo zlepšovat motoriku, bádat, hledat, pozorovat a při tom si vlastně hrát. Velmi se přednáška líbila a pomohla rodičům pochopit společný záměr.
Prosinec 2010. Poté jsme se s učitelkami domluvili, že věnujeme jeden den modelování s dětmi, aby ony sami řekly, co by si přály mít na zahradě. Bylo zajímavé sledovat předškolní děti, jak si povídají a vlastně modelují běžné věci, které vidí v přírodě. Byly to jeskyně, potůčky, věže, šplhání do kopců, houpání na větvi, kameny pro stavbu, písek a voda na tvorbu potoků, domečky, zahrádky a mnoho drobných nápadů. Výstup (3 velké desky nápadů dětí ze tří tříd) byl následně prezentován na schůzce s rodiči. Všichni si mohli podrobně prohlédnout nápady dětí.
Zima 2010/2011. My jsme pak začali s několika rodiči dělat hrubý návrh, z kterého jsem pak vycházela. Se svými kolegy jsem přes zimu navrhla a vytvořila plán zahrady se všemi prvky. Také byl vytvořen osazovací plán nové zeleně. Plán byl schválen jak ředitelstvím, tak rodiči a tak jsme se mohli vrhnou do organizace postupné realizace zahrady.
Květen 2011. První pracovní setkání bylo za pěkného počasí. Přišlo asi 20 rodičů se svými dětmi. Bylo potřeba zasadit popínavé rostliny kolem nového plotu, dále připravit místo pro kopec s tunelem. Dále se připravovalo místo pro přesun zahradního domku a demontovali se staré dlaždice s chodníku, které použijeme opět na nové chodníčky.
Červen 2011. Podařila se postavit palisáda vedle tunelu, která drží zeminu okolo výstupů z tunelu. Tři tatínci přesunuli zahradní domek, ve kterém jsou uloženy hračky na zahradu pro děti. Nářadí, které bylo potřeba k přesunu domku, laskavě zapůjčil pan Obrovský z firmy ZOLP s.r.o.. Za velké pomoci tatínka pana Doupala a jeho malého, ale výkonného bagru, se provedly veškeré výkopové práce. Výkop dopadových ploch pod dvouhoupačku, dvouhrazdu a přesun zeminy na kopec pro skluzavku a v okolí dopadových ploch. Také vybagroval plochu pro budoucí kamenný amfiteátr s příležitostným ohništěm. Moc děkujeme.
Po výběrovém řízení byla vybrána firma, která dodala již zmiňované certifikované herní prvky. Byla to firma Tomovy parky, která byla velice ochotná přistoupit na naše požadavky a spolupráce s nimi byla velice příjemná. Instalace herních prvků se stihla za jeden den za pomoci externích pracovníků = přívrženců školy.
Následovalo několik brigád, kdy přišli rodiče s dětmi a navozili písek, kačírek do dopadových ploch. Pomohli dotvořit kopec a dopadovou plochu u skluzavky, doplnili písek do pískoviště a namontovali ochranou plachtu na pískoviště. Také byly vybetonovány základy pro sloupky sluneční plachty.
Červenec 2011. Zatravnění kopečku travním semenem. Hodně prší, tráva již roste.
Srpen 2011. Začíná se s kamennými zídkami v amfiteátru.
Práce pokračují a mě tato práce těší. Moc děkuji všem rodičům, prarodičům i příznivcům waldorfského školství za pomoc a za spolupráci při tvorbě zahrady. Bez nich by vše trvalo mnohem déle. Finance, které jsou určeny pro zahradu, tak mohou být využity efektivně. Ráda pozoruji děti, jak „zabydlují“ nový prostor zahrady a vymýšlí u toho hry.
Dana Václavíková