Projekt „Zahrada smyslů“ od Revolvingového fondu MŽP byl ukončen 31.1.2014
Zahrada smyslů – rozvoj školní zahrady jako přírodní učebny
Projekt „Zahrada smyslů – rozvoj školní zahrady jako přírodní učebny“ od Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí byl ukončen 31.1.2014. Přinášíme vám nejdůležitější informace, co se podařilo uskutečnit.
Cílem projektu bylo pokračování přeměny školní zahrady při Waldorfské základní škole a mateřské škole v Brně na Zahradu smyslů - přírodní učebnu, nabízející dětem i veřejnosti prostor jak pro praktickou ekologickou výchovu a vzdělávání a prožitkové poznávání zákonitostí přírody, tak také pro relaxaci a hru.
Aktivity projektu
Aktivita 1: Skalka jako ukázka života drobných živočichů, kvetoucích rostlin a keřů
Na jarní a letní brigádě v roce 2013 se podařilo skalku vyčistit od náletů, znovu obnovit kamenné schody a postavit nové schodiště, které spojuje zahradu se skalkou. Děti se podílely na průzkumu a zjištění stavu rostlin a živočichů na skalce. Na základě toho vznikl návrh osazení rostlin a keřů.
Děti se podílely na výrobě a instalaci tzv. hmyzích domečků pro zahradu WMŠ a WZŠ. Žákyně 9. třídy jako téma své ročníkové závěrečné práce si vybrala výrobu hliněného pítka pro hmyz a ptáky, které je umístěno ve skalce v blízkosti vysazených nových keřů. K tématu skalky byla vypracována nová informační tabule na téma „Člověk, rostliny a hmyz“. Pro výuku k pozorování živočichů byly zakoupeny kelímky s dvojitou lupou.
Aktivita 2: Hmatový chodníček
Na zahradě mateřské školy byl vytvořen hmatový chodníček. Jeho strukturu tvoří různorodý materiál. Na skladbě chodníčku se podíleli žáci 4. třídy společně s paní učitelkou. Chodníček bude nedílnou součástí zahrady a bude sloužit pro rozvoj lepší motoriky dětí. V těsné blízkosti chodníčku a zvýšených záhonků byla instalována pozorovací dlaždice, umožňující pozorování půdního života.
Aktivita 3: Tvorba vzdělávacích vodních prvků
V blízkosti pozorovacího jezírka se podařilo umístit sud na dešťovou vodu, který bude zásobovat jezírko a nádržku pro model archimedova šroubu. Žáci 9. třídy v rámci závěrečné ročníkové práce vytvořili funkční model archimedova šroubu. Celý postup řešení konzultovali s vedoucí práce a při samotné výrobě jim velmi pomáhali rodiče. V této aktivitě byla vyrobena informační tabule na téma „Voda na Zemi“. Na obsahu se podíleli žáci 7. třídy ve školním roce 2012/2013.
Aktivita 4: Dokončení výukového altánu
Žáci 8. a 9. třídy předmětu Řemesel dokončili a instalovali dřevěné lavice po vnitřním obvodu altánu. Jsou to velké špalky, do kterých jsou zapuštěny velké desky na sezení. K altánu byly vysazeny popínavé rostliny rodiči a žáky na jarní brigádě.
Aktivita 5: Tvorba zahradního Broukoviště
Pro broukoviště jsme našli vhodné místo v prostoru školní zahrady. Byly použity vykopané pařezy a kmeny ze školní zahrady. Broukoviště tvoří skupina kmenů, špalků a pařezů, zakopaných částečně v zemi nebo na ni položených a slouží jako útočiště organismů vázaných na mrtvé dřevo.
Aktivita 6: Zvuk v zahradě
Žáci 8. a 9. ročníku v hodinách „Řemesel“ vyrobili tzv. zvonkohry. Dendrofon z bambusových tyčí a zvonkohra – valcha jsou umístěny na zahradě WMŠ.
Aktivita 7: Propagace projektu -Tisk informačního letáku „Zahrada smyslů“
S cílem co nejlépe informovat zájmové skupiny o plánech a cílech projektu a Zahrady smyslů byl vytvořen informační leták.
Za Kolegium učitelů a učitelek WZŠ, učitelek WMŠ a koordinátorka projektu Dana Václavíková
Projekt byl financován z prostředků Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí.