logo
html / flash
Waldorf Brno / ABSOLVENTI / Absolventi 2013 / Ač jim ještě není 18, už (si) volili!
  • Kontakty
  • Kolegium učitelů
  • Rozvrh
  • Školní družina
  • Školní klub
  • Stravování v ZŠ
  • Třídy
    • 1W
    • 2W
    • 3W
    • 4W
    • 5W
    • 6W
    • 7W
    • 8W
    • 9W
    • ABSOLVENTI
      • Absolventi 2013
      • Absolventi 2012
  • Zápis do 1. třídy ZŠ
  • Dokumenty školy
  • Informace o škole
  • Historie školy
  • Waldorfská pedagogika
  • Školská rada
  • Úřední deska
  • Páteční listy
  • Volná místa
  • Archiv

Vyhledávání

Ač jim ještě není 18, už (si) volili!

V tomto školním roce se naše děti mohly poprvé začít „profilovat“. Co to znamená v praxi?



2 vyučovací hodiny týdně se společně se svými staršími spolužáky budou věnovat „Řemeslům“, Německé konverzaci“ nebo „Cestám umění“.

Všechny předměty dětem představily paní učitelky, které je budou učit. Stejné informace se dostaly i k rodičům na třídní schůzce.

Podle „bleskového průzkumu“ pana učitele to vypadá, že osmáci jsou zodpovědní a ambiciózní mladí lidé. Všech 13 dětí, které se průzkumu zúčastnilo, uvedlo 3 důvody své volby. Tady je shrnutí …

1.     26 %  jimi uvedených důvodů patří do kategorie praktických:

·       „Chci se umět domluvit v zahraničí.“

·       „Jezdíme do Německa každý rok“. 

·       „Němčinou se ještě hodně mluví.“

·       „Němčina je důležitá.“

·       „Budu ji v budoucnu potřebovat.“

·       „Bude se mi hodit i na střední škole.“

·       „Bude se mi v životě hodit.“

2.     Na dalším místě co do četnosti (18 %) byly důvody spojené s faktem, že děti daný předmět baví a jde jim:

·       „Předmět je zábavný.“

·       „Tento předmět mě baví víc než ty ostatní.“

3.     Stejně často (ale ne na předních místech) děti uváděly i důvody ze zcela opačné kategorie:

·       „Předmět mi moc nejde.“

·       „Chci se zlepšit.“

·       „Nechci být blbá.“

·       „Chci se zdokonalit.“

·       „Chci se procvičit.“

4.     Další, stejně početná kategorie odpovědí by se dala nazvat „Nejmenší zlo“:

·       „Ostatní předměty mě nebaví.“

·       „Ze 3 nabízených předmětů je tento ten nejlepší.“

·       „Něco jsem si zvolit musel.“

·       „Nerad šiju.“

5.     Doporučení rodičů vzalo v úvahu 10 % dětí.

6.     Podle sympatií či antipatií k vyučujícímu se rozhodovaly 3 děti.

7.     To, že je důležité, který předmět si zvolí kamarádi, přiznalo jedno dítě.

Otázkou zůstává, nakolik jsou děti schopné sebereflexe a nakolik jsou tak sociálně zdatné, aby sdělovaly jen „přijatelné“, „očekávané“ či „žádoucí“ informace.

A jak se vlastně naše děti rozhodly?

Ze 16 žáků třídy si 1 zvolil „Cesty umění“, 3 „Řemesla“ a zbývajících 12 „Německou konverzaci“ (2 ale museli být z kapacitních důvodů přeřazeni do předmětu druhé volby).

Tento nepoměr je velmi výrazný a přiznám se, že pro mě i nečekaný. Důvody, které uvádějí děti, mi zavánějí racionalizací našich dospěláckých doporučení. Zajímavé by bylo zjistit, jak jsme jejich volbu ovlivnili my, rodiče … ať už jsme svoje názory prezentovali přímo nebo jsou skryté v naší hodnotové orientaci? Nakolik k jejich motivaci přispěli vyučující svou osobností? Jak velkou roli sehrál tlak vrstevníků? Mít větší vzorek respondentů, už bych začínala psát disertační práci :-)

 

září 2011

JR

 

 

 

 


Waldorfská základní škola a mateřská škola Brno, Plovdivská 8, příspěvková organizace, e-mail: wskola@waldorf-brno.cz, Tel.: 511 118 311
Mapa webu | Graphic design: David Baránek & Zdena Hochmanová | Actimmy a.s. - powered by PAGE Pack
Veškerý obsah těchto stránek (v rámci domény http://www.waldorf-brno.cz) včetně použitého logotypu spadá pod autorské právo majitele stránek (Waldorfská základní škola a mateřská škola Brno). Kód stránek a systému, obsluhující stránky, spadá pod autorské právo společnosti Actimmy, a.s.

Všechny obrazové materiály (výtvarná díla, fotografie) použité v rámci stránek spadají pod autorské právo autora. Pakliže není uvedeno jméno autora, spadá pod autorské právo majitele stránek. Reprodukce těchto materiálů bez získání výslovného souhlasu držitele autorského práva je zakázána.

Není povoleno citovat pasáže či publikovat větší objem textu obsaženého na těchto stránkách bez předchozího písemného souhlasu vlastníka stránek.

Specifická grafická podoba stránek, která zahrnuje umístění grafiky, kombinace barev, velikostí a stylů písma spadá pod autorské právo a její neoprávněné přivlastňování je nezákonné.